5 startupów z Kambodży, które zmieniają kraj!

, , Skomentuj

W Kambodży – miejscu, w którym założenie firmy pozwala sporo zaoszczędzić – działa pięć ciekawych startupów, które wykorzystują rosnące znaczenie e-gospodarki w tym kraju!

Kambodża staje się coraz ciekawszym kierunkiem dla osób, które chcą prowadzić własną działalność. Od kilku lat można zauważyć tam znaczny wzrost zainteresowania środowiskiem technologicznym, a instytucje rządowe, przedsiębiorstwa i konsumenci tworzą doskonałe warunki dla startupów.

Młode społeczeństwo (przeciętny Kambodżańczyk ma 26 lat, podczas gdy przecięty Polak – 41), dostęp do Internetu na poziomie 58% i ponad 48% posiadaczy telefonów komórkowych w społeczeństwie to środowisko z dużym potencjałem startupowym i technologicznym. Kambodża obecnie jest jednym z szybciej rozwijających się krajów azjatyckich, a wzrost PKB wynosi 7%.

Jednymi z najlepiej obiecujących obszarów rozwoju jest reklama i digital media. Do tego aż 78% społeczeństwa Kambodży nie korzysta z banków ani instytucji bankowych, co stanowi dobre pole do rozwoju usług finansowych!

Poznaj pięć najciekawszych startupów z Kambodży, które zmieniają kraj!

1. Click

Kategoria: FinTech

Matthew Tippets, Sky Cornell i Darren Jensen założyli Click w 2016 roku. Jest to agregator płatności, który pozwala łączyć przedsiębiorców i klientów poprzez płatności bezgotówkowe przy użyciu wirtualnych portfeli, kart kredytowych i debetowych. Założyciel firmy, Matthew Tippetts, ponad dekadę temu związał się z Kambodżą i od razu zauważył rosnące zapotrzebowanie na stworzenie firmy z obszaru FinTech.

Kambodża jest doskonałym miejscem do rozwoju takiego biznesu. Zgodnie z przygotowanym w 2019 roku przez Visę raportem, aż ⅓ mieszkańców Kambodży uważa płatności elektronicznie za bezpieczne i wygodne, a ponad 50% respondentów twierdzi, że w 2026 wszystkie płatności będą się odbywać bezgotówkowo.

Startup otrzymał 3,7 miliona dolarów amerykańskich dotacji z funduszu Openway and Peams Pte Ltd, a oficjalna strona zaczęła działać pod koniec 2020 roku. Oprócz płatności Click oferuje też unikatowe rozwiązania pozwalające na lepsze analizowanie zachowań konsumentów.

2. ShopRunBack

Kategoria: Logistyka

Startup ShopRunBack to francusko-kambodżańska firma założona w 2014 roku przez Sophie Maes. Firma stworzyła wtyczkę do sklepów internetowych, która umożliwia szybsze i sprawniejsze zwracanie towarów. W końcu ponad 30% towarów zakupionych online jest zwracanych, podczas gdy w sklepach fizycznych procent zwrotów wynosi niecałe 9%!

Przyjmowanie zwrotów w dużym stopniu wpływa na chęć zakupów – aż 87% konsumentów twierdzi, że możliwość zwrotu towarów zachęca do zakupów. ShopRunBack oferuje kompleksowe rozwiązania logistyczne, dzięki którym monitorować można towar także po dostarczeniu do klienta.

Ten startup we wrześniu 2020 zebrał aż 900 tysięcy dolarów amerykańskich funduszy w serii próbnej zorganizowanej przez OBOR Capital – firmę specjalizującą się w pozyskiwaniu funduszy od zewnętrznych inwestorów. Ich głównym celem jest otwarcie kambodżańskiego rynku na konsumentów z Chin poprzez stworzenie chińskiej platformy i zwiększenie sprzedaży do tego kraju.

3. CamboTicket

Kategoria: Podróże

Działającą od 2015 roku firmę CamboTicket założył Shivam Tripathi, który jest jednocześnie dyrektorem wykonawczym OBOR Capital. CamboTicket stworzyło internetową platformę, dzięki której możliwe jest zamawianie biletów do środków transportu publicznego w Kambodży oraz przy przekraczaniu granicy z Wietnamem, Laosem czy Tajlandią. Swój profil stworzyć mogą także firmy przewozowe, a funkcjonalność pozwala im na zarządzanie systemem rezerwacji.

Kambodża z pewnością jest miejscem o ogromnym potencjale turystycznym. W 2019 roku w turystyce pracowało 13,6% ludności i stanowiła ona aż 25% całej gospodarki kraju. Wykorzystanie tego potencjału jest więc świetnym posunięciem!

4. Khmerload

Kategoria: Digital Media

Kambodżański przedsiębiorca Vichet In założył portal informacyjno-rozrywkowy Khmerload w 2012 roku, którego model został zainspirowany amerykańskim portalem BuzzFeed. Założyciel portalu, wraz ze swoim rodzeństwem, zarządza także holdingiem Groupin, który skupia między innymi sklep internetowy Little Fashion oraz startup digital media Mediaload. Oprócz Khmerload firma zarządza stroną Myanmarload, która przeznaczona jest dla mieszkańców Mjanmy.

Obecnie Khmerload może pochwalić się ponad 6 milionami fanów na Facebooku, a Myanmarload ma ponad 9 milionów obserwujących. Łącznie strony notują prawie 54 miliony wejść z Kambodży, Mjianmy oraz Wietnamu.

Khmerload był pierwszym startupem z Kambodży, który otrzymał 200 tysięcy dolarów amerykańskich wsparcia venture capital z Doliny Krzemowej. Groupin zyskał za to 5 milionów dolarów wsparcia od Belt Road Capital Managment – jest to największa suma zebrana w Kambodży przez lokalny startup.

5. Digicro

Kategoria: Mikrofinansowanie

Firma Digcro jest najmłodszym ze startupów w zestawieniu, powstała ona w 2018 roku. CEO firmy jest japoński biznesmen Yuto Nagano. Założeniem firmy jest udzielanie niewielkich pożyczek w kwocie od 100 do 1000 dolarów amerykańskich. Platformą do uzyskiwania finansowania jest aplikacja Spean Loan, która na podstawie otrzymanych od klienta danych wylicza jego zdolność do spłacenia pożyczki.

Startupy związane z mikrofinansowaniem przeżyły prawdziwy boom w Kambodży – w 2016 roku zarejestrowano aż 160 tysięcy placówek firm trudniących się w udzielaniu pożyczek. Obecnie aż 22% populacji ma spłacenia pożyczkę, szacuje się, że liczba ta wzrośnie w najbliższych latach do 40%!

Digicro wstrzela się w trendy i ma na celu zaspokojenie potrzeb klientów, chcąc przy tym zostać najbardziej rozpoznawalną firmą od mikrofinansowania. Szczególny nacisk stawiają na monitorowanie zdolności kredytowej.

Mocno rozwijająca się gospodarka Kambodży to doskonałe miejsce do inwestowania w startupy i nowe technologie. Nie zabraknie tam miejsca dla lokalnych i międzynarodowych przedsiębiorstw.

 

Odpowiedz